Zijn jullie leerlingen gemotiveerd?

Middelbare scholen willen graag gemotiveerde leerlingen. Maar de praktijk is anders. Op elke school zijn jongeren die de motivatie voor het leren kwijt zijn geraakt.
 

Hij/zij moet gewoon aan het werk!

Vaak horen we ouders, leraren of mentoren roepen: "hij moet gewoon aan het werk!", "zij moet gewoon een knop omzetten!" enzovoort. Dat is makkelijk gezegd, maar is het wel zo simpel?

 

Zoek het probleem

Er is altijd een reden waarom een leerling de natuurlijke motivatie om te leren niet vast kan houden. Die reden moeten we zoeken en het probleem oplossen. Samen met de leerling. 

 

Het motivatiezelfonderzoek

Wij hebben vele jaren met ongemotiveerde leerlingen gewerkt. We hebben de vraag onderzocht: waarom zijn deze leerlingen ongemotiveerd? Daaruit is het Motivatiezelfonderzoek ontstaan.
Het Motivatiezelfonderzoek MZO is een interactieve vragenlijst, die door de leerlingen zelf thuis online ingevoerd kan worden.
De uitslag wordt enkele minuten later automatisch gemaild naar de mentor en geeft meteen een compleet beeld van kwaliteiten en hindernissen van de leerling. Het MZO wordt gebruikt door scholen, huiswerkinstituten en praktijken.
Er bestaat een versie voor middelbare scholieren en een versie voor studenten van HBO en WO

 

 

 

Wat maakt ons uniek?

Het Motivatiezelfonderzoek is bij ons bureau/huiswerkinstituut ontwikkeld op basis van 30 jaar begeleidingservaring. Het is een niet-commercieel project, opgestart door Jacomine de Leeuw op basis van de Zelfconfrontatiemethode van Professor Hermans. Het MZO "vraagt door" en bevat alle belangrijke probleemgebieden. De uitslag wordt met de leerling/student besproken, waardoor zelfreflectie wordt gestimuleerd.

 

 

Ideaal voor de mentor VO

 

Het Motivatiezelfonderzoek (MZO) is een ideaal hulpmiddel voor elke mentor in het VO. Gebruik de MZO-klassenscreening bij de jaarlagen 1, 2 en/of 3 in het havo of vwo en ontdek wat je kunt doen om je leerlingen beter te laten functioneren!

 

 

 

Het MZO kan snel en zonder dat het veel tijd kost bij hele klassen of jaarlagen gebruikt worden.

Het MZO is gebaseerd op de opvattingen van baanbrekend onderzoek, zoals de zelfdeterminatietheorie (Ryan en Deci), de cliëntgerichte therapie (Carl Rogers) en de zelfconfrontatiemethode (Hubert Hermans)

 

 

 

 

 

Uniek voor de huiswerkbegeleiding 

 

Goede huiswerkbegeleiding vergt maatwerk. Het MZO past daar prachtig bij. Wij hebben het Motivatiezelfonderzoek jarenlang bij ons eigen huiswerkinstituut Instituut de Leeuw met succes ingezet. Probeer het gratis uit!

 

  

Hoe werkt het Motivatiezelfonderzoek?

Leerling voert online in
De leerling of student voert de vragenlijst zelfstandig in op computer of mobiel. Makkelijk en snel. Kost de school of begeleider geen tijd.
Uitslag per mail toegestuurd.
De screeningsuitslag bevat 28 duidelijke schalen en laat meteen alle plus en min punten van de studieaanpak van de leerling zien. Alles op 1 A4 bij elkaar.
Gesprek met mentor/begeleider
De leerling of student bespreekt de uitslag met de begeleider. De schalen in vier kleuren geven meteen aan waar verbetering mogelijk is.

Verhalen van onze gebruikers

David Meijer - jeugdcoach

In mijn praktijk Meijer Coaching begin ik de meeste trajecten met een Motivatiezelfonderzoek. De screening is namelijk een geweldige binnenkomer voor het gesprek. Bovendien geef ik daarmee vanaf het begin de regie aan de leerling. Dat is essentieel voor een goede relatie, omdat de leerling voelt dat ik naar hem of haar luister. En mij helpt het om naar alle kanten van het probleem te kijken, niet alleen naar de hulpvraag. Ik gebruik het MZO ook regelmatig om de vooruitgang in de begeleiding te laten zien aan de leerling en de ouders. Dat geeft vertrouwen.

David Meijer, jeugdcoach
Meijer Coaching, Hilversum

Bij After's Cool gebruiken wij het Motivatiezelfonderzoek in die gevallen waar je vastloopt met de begeleiding. Je voelt dat de leerling door iets belemmerd wordt, maar je kunt er niet de vinger op leggen. Leerlingen waarvan iedereen roept, hij of zij moet het gewoon doen, maar dat gebeurt niet. Onzekere leerlingen met een grote mond of juist leerlingen die niets zeggen. Met het MZO lukt het ons in 90% van de gevallen om in het gesprek een doorbraak voor elkaar te krijgen, waardoor de leerling een nieuwe stap kan zetten. Soms zijn dat kleine stappen en is dat genoeg, maar vaak zijn het ook grote stappen.

Judith Blaauw, Algemeen directeur
Huiswerkinstituut After's Cool

Het MZO heeft mijn werkwijze als mentor duidelijk veranderd. Mijn gesprekken met de leerlingen zijn persoonlijker geworden. Dat bevalt mij goed ook al vinden jongeren dat soms spannend. Ik leg de screeningsuitslag bij het gesprek op tafel en vraag de leerling om een toelichting van de resultaten. Vaak zijn het de tegenstrijdige antwoorden die het echte verhaal blootleggen. Ik vind het MZO een heel goed instrument om de zaak open te breken en om te zien in welke hoek we de voornaamste belemmeringen moeten zoeken. Het MZO helpt echt om het gesprek snel zinnig te maken.

Olivier de Bruin, mentor en docent 
Zaanlands Lyceum, Zaandam


Wat kun JIJ met het MZO doen?

IK BEN LEERLINGBEGELEIDER

...en wil graag weten hoe ik de leerlingen
die op school vastlopen beter kan helpen
met het motivatiezelfonderzoek<

IK BEN STUDENTENBEGELEIDER

...en wil graag weten hoe ik mijn
studenten nog beter kan helpen
met het motivatiezelfonderzoek

IK BEN LEERLING OF STUDENT

...en zoek nu hulp
om mijn motivatie om te leren
weer terug te krijgen

Ontvang onze nieuwsbrief en probeer nu de demo-zelf uit



Probeer het nu meteen uit!



  • Demo duurt 3 minuten
  • Echte uitslag per mail
  • 100% gratis
  • Wekelijkse nieuwsbrief


Onze inschrijving voldoet aan de nieuwe privacyregels van 25 mei 2018. Op alle mails kunt u uw gegevens zelf beheren en de inschrijving annuleren.

Agenda

 

 

 

Contact

Zoek ons op social media

Copyright: Bureau Nieuw Perspectief *** Powered by CMSimple_XH ***·w3schools-css *** Inloggen ·Laatste update: